تماس تلفنی هنیه باالعامری | تقدیر حماس ازمقاومت عراق درحمایت ازغزه اتحادیه اروپا به ماموریت نظامی خود در مالی پایان می‌دهد درگیری خانواده‌های اسرای صهیونیست با نیروهای پلیس در تل آویو آمریکا:حمله به رفح را تایید نکرده‌ایم | ارسال بمب به اسرائیل را کوتاه مدت متوقف کرده ایم حمله رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی نوار غزه سه شهید و ۱۶ زخمی برجای گذاشت + فیلم (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) شهادت ۳ مبارز گردان‌های قدس در جنوب لبنان واکنش سوریه به حمله احتمالی اسرائیل به رفح ادعای مضحک وزیر دفاع آمریکا درباره ایران واکنش کرملین به اتهام دخالت روسیه در سوءقصد به جان زلنسکی شهادت و زخمی‌شدن چندین فلسطینی در حملات جدید رژیم صهیونیستی سازمان جهانی بهداشت: رفح را ترک نمی کنیم | اینجا سوخت فقط برای ۳ روز دیگر وجود دارد واکنش حماس به کشف یک گور دسته جمعی دیگر در بیمارستان الشفا غزه اوکراین از زندانیان به عنوان نیروی جنگی استفاده می‌کند محمد اسلامی: منطق آمریکایی‌ها قلم‌کردن پاها و خلع سلاح است حمله ترکیبی حزب‌الله لبنان به موضع صهیونیستی «المالکیه» (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله موشکی از نوار غزه به سرزمین‌های اشغالی (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: تابستان داغی خواهیم داشت حملات پهپادی و موشکی حزب‌الله به دو مقر ارتش اسرائیل جنایت جدید صهیونیست‌ها؛ کشف سومین گور جمعی در بیمارستان الشفا ارتش روسیه دو روستای دیگر را در اوکراین تصرف کرد
سرخط خبرها

پورابراهیمی: بانک‌ها از دریافت وثایق در قالب سهام عدالت و یارانه سرپیچی نکنند

  • کد خبر: ۱۶۸۶۱۸
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۵
پورابراهیمی: بانک‌ها از دریافت وثایق در قالب سهام عدالت و یارانه سرپیچی نکنند
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: بانک‌ها باید سهام عدالت و یارانه ناشی از تعهدات بخش دولت به خانوار‌ها را مبنای وثایق مرتبط بانکی قرار داده و از آن سرپیچی نکنند.

به گزارش شهرآرانیوز، محمدرضا پورابراهیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخی از بانک‌ها از پذیرش تضامینی همچون یارانه و سهام عدالت در ارائه تسهیلات بانکی خودداری می‌کنند، گفت: عنوان «ضامن معتبر» در قوانین مربوط به پرداخت تسهیلات خرد به افراد آورده شده است و ما از بانک مرکزی خواسته ایم که تعریفی درباره ضامن معتبر ارائه دهد.

وی تاکید کرد: در بسیاری از بانک‌ها توافق بین مشتری و بانک در خصوص ضامن معتبر برای وام‌های خرد می‌تواند حساب یارانه و یا وثایقی همچون سهام عدالت باشد و عملیاتی شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: متاسفانه برخی از بانک‌ها از این قاعده متداولی که وجود دارد، تجاوز کرده و مازاد بر این موارد، اقدام می‌کنند. از نظر ما سقف پرداخت تعهدات تسهیلات‌گیرندگان و ضمانت‌های مرتبط در این بخش، قابلیت اجرا دارد و بانک‌ها مکلف اند در قالب این موضوع اقدام کنند.

پورابراهیمی در ادامه با اشاره به اقدامات جدیدی که از دو سال قبل در این زمینه کلید خورده است، ادامه داد: موضوع اعتبارسنجی از این دست موارد است که مسیر آن در کشور فراهم شده است. به واقع دیگر  در کشور‌های دنیا وثایق برای پرداخت تسهیلات بانکی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و مبنای پرداخت تسهیلات درجه اعتباری افراد است، چه افراد حقیقی و چه افراد حقوقی.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مقوله اعتبارسنجی برای ارائه تسهیلات بانکی خوشبختانه در برخی از بانک‌های کشور اجرایی شده است، بیان کرد: در حال حاضر ما بانک‌هایی در کشور داریم که از مدل اعتبار سنجی برای ارائه تسهیلات بانکی استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه اعتبار و رتبه اول تا سوم در فرآیند اعتبارسنجی افراد مدنظر قرار گرفته است، بیان کرد: افرادی که در رتبه اول قرار می‌گیرند بدون هیچ تضامینی تسهیلات خود را در سقف مشخص از بانک‌ها دریافت می‌کنند چراکه اعتبارسنجی براساس شاخص‌های تعیین شده، امکان را فراهم کرده و تقریبا خطا در این بخش به حداقل ممکن رسیده است.

پور ابراهیمی تاکید کرد: بنابراین ما بانک‌ها را به سمت مسیری هدایت می‌کنیم که اساسا تضامین در حوزه شبکه بانکی حذف شود و مبنای تضامین میزان اعتبار مشتریان باشد. به واقع اگر مشتری در طول عمر خود یک چک برگشتی نداشته و بی تعهدی نکرده، هر بانکی می‌تواند به این فرد تسهیلات بدون تضمین بانکی دهد. امیداوریم هرچه سریعتر و  با در نظر گرفتن روند موجود به تدریج به سمت این موضوع حرکت کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: با این حال بانک‌هایی که با این روش‌های جدید کار نمی‌کنند، وجود سهام عدالت و یارانه ناشی از تعهدات بخش دولت به خانوار‌ها می‌تواند مبنای وثایق مرتبط بانکی آن‌ها قرار گیرد و نباید از این موضوع سرپیچی کنند. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->